SSC Ons heeft samen met collega Emma Kolk de aanbesteding begeleid voor de nieuwe treinconcessie op de Vechtdallijnen: de trajecten Zwolle – Emmen en Hardenberg – Almelo. Opdrachtgevers waren de provincies Overijssel en Drenthe.
Elektrisch rijden als uitgangspunt
Op het traject Zwolle – Emmen rijden al elektrische treinen. Voor het traject Hardenberg – Almelo is besloten om bovenleidingen aan te leggen, zodat ook hier elektrische treinen kunnen rijden bij de start van het nieuwe contract. Dat maakt het mogelijk om duurzamer én frequenter te rijden.
De huidige elektrische treinen worden binnen de aanbesteding overgenomen door de nieuwe vervoerder. Na een refurbishment worden ze opnieuw ingezet voor een periode van 15 jaar.
Heldere besluitvorming, duidelijke uitkomst
De besluitvorming verliep in goede afstemming: de Gedeputeerde Staten van beide provincies besloten tegelijk over de gunning, en Provinciale Staten van Overijssel stemden in met de investering voor elektrificatie.
Uiteindelijk schreven drie vervoerders in op de aanbesteding. Arriva kwam als winnaar uit de bus en blijft ook na 2028 op de Vechtdallijnen rijden.
Meer hierover in het nieuws:
Arriva wint aanbesteding Vechtdallijnen 2028-2043
Arriva blijft rijden op Vechtdallijnen – Het nieuws uit Almelo van dichtbi