Over de HR-portal en het Tuinpad van mijn vader

Klantenportals zijn niet meer weg te denken in het moderne leven. Online shoppen, reizen boeken, inkomsten aangeven voor de belasting of simpel de rekening van je telefoon checken. Als je het moet geloven zou elke professionele, zichzelf respecterende afdeling binnen de overheid tenminste ook een gelikte portal en dito call-handlingsystem moeten hebben. De HR Servicedesk van ONS heeft er natuurlijk ook een. En het gebruik er van blijft wat onwennig; voor zowel de medewerkers van onze partners, als voor de medewerkers van ONS.

Tuinpad

In onze wekelijkse klant-evaluaties staan steevast wel een paar opmerkingen over de onpersoonlijkheid van onze communicatiemiddelen. Vroeger kon je bijvoorbeeld bij HR langslopen voor het oppikken van de werkgeversverklaring. Ook was er altijd wel iemand bereid om een vraag over pensioenen, salaris of vakantiedagen persoonlijk te beantwoorden. Maar de tijden veranderen. Je wordt nu gevraagd om al je vragen digitaal te stellen, via HR Servicedesk. Uiteraard kun je, wanneer je echt een kwestie hebt waarvoor je graag iemand van ons in de ogen kijkt,  een afspraak met ONS maken voor het spreekuur. Elke dinsdag- en donderdagmiddag geven we de mogelijkheid om voor zaken die niet geschikt zijn om digitaal of telefonisch af te handelen, een afspraak te maken. Trouwens: wist je dat we bij de ondersteuning eventueel live het scherm kunnen overnemen om je te helpen?

Oude paden voor nieuwe verruilen is lastig. Wordt het ouderwetse regelen van je PZ-zaken nu ook al rijp voor de ansichtkaart van Wim Sonneveld, net als dat beroemde tuinpad?

Voordelen 

Via de nieuwe paden heb je als klant de mogelijkheid om digitaal met HR te communiceren. Vooruitgang? Misschien niet altijd en niet voor alles en iedereen. Toch zien wij de voordelen snel genoeg. Je kunt bijvoorbeeld je zaken uitvoeren waar en wanneer jij dat wilt, dossierstukken in de online omgeving bekijken zonder wachttijden en je verlofstanden direct raadplegen. En anders bel je de Servicedesk. En wat heeft dat nieuwe nou allemaal voor voordelen boven het rechtstreeks contact zoeken met onze medewerkers? Wij denken dat er diverse voordelen voor jouw als klant zijn:

  • We geven op dezelfde (soorten) vragen hetzelfde antwoord;
  • We garanderen dat jouw vraag/verzoek niet tussen wal en schip valt;
  • We kunnen ons verantwoorden over de hoeveelheid, de kwaliteit en de snelheid van ons werk;
  • We werken nog effectiever en efficiënter dan voorheen.

En niet onbelangrijk voor onszelf: wij kunnen vakantie nemen, zonder dat jij als klant daar wat van merkt.

Sonneveld

De nieuwe tijd die Sonneveld bezong is allang begonnen, ook voor Personeelszaken. Telefonisch zijn we ’s morgens bereikbaar en we zijn altijd via onze centrale e-mailadres bereikbaar voor jouw HR-zaken: hrservicedesk@overijssel.nl, hrservicedesk@kampen.nl of hrservicedesk@zwolle.nl. Door deze werkwijze krijgen we steeds beter grip op de uitvoering van onze dienstverlening en werken we elke dag een beetje beter.

 

André Harsevoort
Manager HR Service